System BLIK Zbliżeniowy to mobilny standard płatności dostępny w wybranych mobilnych aplikacjach bankowych, dla telefonów komórkowych z systemem operacyjnym Android wyposażonych w moduł NFC. Dzięki niemu możliwe jest realizowanie płatności smartfonem bez podawania kodu oraz posiadania karty płatniczej. W systemie biletowym URBANCARD metodą płatności BLIK Zbliżeniowy można opłacić zakup biletów w stacjonarnych automatach biletowych oraz kasownikach biletowych zainstalowanych w pojazdach.

Na stronie głównej Portalu URBANCARD dostępny jest przycisk „HISTORIA BILETÓW NABYTYCH W KASOWNIKACH”. Po jego kliknięciu pojawi się okno zawierające pola do wprowadzenia danych karty. W odpowiednich polach  należy wprowadzić kolejno pełny numer karty oraz datę jej ważności. Po poprawnym wprowadzeniu numeru karty należy kliknąć w pole z datą ważności karty i wybrać poprawną datę z kalendarza, na koniec klikając w przycisk „Zweryfikuj kartę”.

Dodatkowo w październiku 2021 zmodyfikowaliśmy funkcję „Sprawdź bilet zakupiony w kasowniku”  dostępną w urządzeniach znajdujących się w pojazdach.
Pasażer może sprawdzić historię swoich biletów do 72 godzin od:

  • czasu nabycia biletu - dla biletów jednorazowych;
  • ukończenia terminu ważności - dla biletów czasowych.

Informacja o zakupionych biletach jednorazowych lub czasowych wyświetlana jest w każdym pojeździe, bez względu na to w którym zostały nabyte.
Prezentacja informacji o historii nabytych biletów do 3 dni pozwala w łatwy sposób sprawdzić, jakie bilety kupowałeś/ kupowałaś w ostatnim czasie.

W celu ułatwienia realizacji procesu reklamacyjnego wprowadziliśmy nową funkcjonalność na stronie www.urbancard.pl/historia. Każdy pasażer może uzyskać skrócony numer Token dla swojej fizycznej Zbliżeniowej Karty Płatniczej i skorzystać z elektronicznego formularza reklamacyjnego.
Przypomnijmy, że skrócony numer Token to bezpieczny identyfikator Twojej karty płatniczej w Systemie Urbancard. Numer ten jest niezbędny do weryfikacji zgłoszenia reklamacyjnego.

Wprowadzenie tego rozwiązania umożliwia przeprowadzenie procesu reklamacji w całości w formie elektronicznej. Nie będzie już konieczności osobistej wizyty w Biurze Obsługi Klienta, jak dotychczas.

Wygenerowanie numeru TOKEN możliwe jest:
- poprzez przyłożenie karty do jednego z czytników znajdujących w jednym z Biur Obsługi Klienta.
- na stronie www.urbancard.pl w zakładce „HISTORIA BILETÓW NABYTYCH W KASOWNIKACH” (dotyczy wyłącznie  historii biletów nabytych w kasownikach z wykorzystaniem fizycznej karty płatniczej). Każdy pasażer może uzyskać skrócony numer Token dla swojej fizycznej Zbliżeniowej Karty Płatniczej i skorzystać z elektronicznego formularza reklamacyjnego.

Transakcje w kasownikach znajdujących się w pojazdach są przetwarzane w trybie odroczonej autoryzacji i dobowej agregacji płatności. W przypadku, gdy ustawienia konfiguracyjne karty uniemożliwiają obsługę transakcji w modelu odroczonym, wówczas na ekranie kasownika zostanie zaprezentowany komunikat „Transakcja nieudana Płatność nie została zrealizowana”. W takim wypadku nie ma możliwości zakupu biletu przy pomocy wyżej wymienionej karty i konieczny jest kontakt z bankiem w celu wyjaśnienia sprawy.

W przypadku zakupu biletów w kasownikach system poboru opłat OPS wysyła do banku polecenie obciążenia rachunku pasażera kwotą stanowiącą łączną wartość wszystkich biletów zakupionych w danym dniu.
W przypadku odmowy przez bank zapłaty wskazanej kwoty (np.: z powodu braku środków, aspektów technicznych, innych), karta płatnicza (w postaci zaszyfrowanego tokenu) zostaje umieszczona na liście kart zastrzeżonych w systemie URBANCARD do czasu uzyskania z banku potwierdzenia dokonania transakcji.

W przypadku kontroli biletowej, Pasażerowie posiadający ważny bilet okresowy zakupiony na kartę Urbancard/Urbancard EP, którego parametry zostały uprzednio zmienione w jednym z BOK URBANCARD  (np. zmiana numer linii/okresu ważności etc.) powinni uprzedzić o takiej zmianie kontrolera MPK i poprosić o odczyt prawidłowych danych o parametrach biletu z systemu centralnego.